AA reviewed by

Ikke en vellykket rejse tur-retur til USA

Jeg bookede en tur til Chicago over Manchester fra Kastrup sidste sommer, fordi rejsetiderne og prisen kombineret var det optimale jeg kunne finde. Jeg bookede gennem kilroy.dk skal det lige siges, men det var American Airlines, der var sælgeren.

På afgangsdagen blev flyet til Chicago aflyst pga. uvejr, hvilket selvfølgelig var reelt nok. Vi tog så til Manchester og skulle der kontakte American Airlines mht. ombookning.

I en sådan situation har man krav på ombookning inkl. evt. overnatning og mad på hotel om nødvendigt, plus to telefonopkald - et privat og et til ombookningskontoret hos flytselskabet.

Vi blev sendt på hotel og skulle have vores telefonopkald mht. ombookning.
Problemet var bare, at på hotellet havde alle passagerne fra det aflyste fly adgang til to telefoner i receptionen, som man så måtte stå i kø til.
Hver ombookning tog 30-45 min. Så selv med kun tre hold rejsende foran i køen, så stod vi små tre timer i kø, før det blev vores tur.
Selve samtalesituation var ubehagelig - kombination: langdistance opkald foretaget i en lobby på engelsk er ikke optimal.
Derudover var der meget dårlige muligheder for at finde alternative rejseruter. Vi måtte selv foreslå hvilke mulige ruter vi ville have vedkommende til at søge på, fordi der var ingen fornuftige forslag at få. Hver søgning tog så 5-10 min. Så det var en temmelig umulig situation.

Konklusionen blev, at vi mistede 1½ dag, og måtte indfinde os i knap 24 timers rejsetid og to flyskift for at komme fra Manchester til Chicago.

Vi nød så vores ferie, men da vi så skulle hjem fra Chicago over Heathrow, var der problemer igen.
For under ombookningen var vores Heathrow - Kastrup booking blevet slettet. Og det var selvfølgelig et gedemarked at få det på plasds: det involverede at skulle snakke med British Airways skranken i Heathrow efter at være nået dertil.

Så da vi kom hjem, tænkte jeg, at der måtte være en mulighed for kompensation af en slags. Men sjovt nok var det umuligt at finde noget sted på American Airlines hjemmeside, hvor man kunne henvende sig mht. den slags.
Så med kendskab til lignende situationer, endte jeg med at give op på forhånd efter at have konstateret, at det her selskab heller ikke ligefrem var imødekommende.

Så lektien blev for os: Rejs med et europæisk flyselskab.