Apple reviewed by

Advarsel! Apple overholder IKKE Købeloven. Køb aldrig i Apple Store!

Har problemer med min 27 tommer Apple Cinema skærm, som er købt direkte i Apple Store for knapt 14 mdr. siden. Skærmen er gennem de seneste ca. 3 mdr. on and off gået i sort. Ringer derfor til Apple Support og taler med en venlig medarbejder. Jeg er klar over, at det, der kaldes 1 års Apple Hardware garanti er udløbet, men jeg har jo stadig i henhold til dansk (og EU) købelov heldigvis 2 års reklamationsret.

En tidligere kollega har haft præcis samme problem med sin skærm (også efter 1 år), som han fik repareret u/b. Min kollega har fortalt, at Apple erkendte, at det var et udbredt problem med denne type skærm. Der er da også en meget lang tråd på Apples eget website om problemet.

Da jeg taler med Apple medarbejderen fortæller han mig som det første, at den 1 års garanti er udløbet. Punktum, pause. Herefter får jeg stillet et spørgsmål, som jeg studser lidt over, nemlig: Er du bekendt med, om du har nogle andre rettigheder i forbindelse med reklamation? Hertil svarer jeg naturligvis, at jeg iflg. dansk Købelov har 2 års reklamationsret, hvilket han bekræfter.

Hvad var det lige, der skete her? En forhåndssortering af kunder, så kun de, der kender deres rettigheder (og hvor mange alm. danskere gør det?) kommer gennem nåleøjet?

Jeg oplyser serienr. og fakturanr., som han tjekker. På fakturaen fremgår det, at skærmen er faktureret til mit firma, hvilket han ikke kommenterer. Jeg bliver informeret om, at jeg nu har et sagsnr. og bliver viderestillet til en teknisk kollega, som vil hjælpe mig. Dette sker, og jeg klager endnu engang min nød. Jeg får at vide, at jeg skal indlevere skærmen til nærmeste ServicePartner, som er i Hørsholm. Han oplyser endvidere, at det er vigtigt, at jeg fortæller ServicePartner, at reparationen skal ske under de 2 års reklamationsfrist, og at jeg - hvis jeg oplever problemer - bare kan maile til ham...

Skærmen afleveres dagen efter i Hørsholm, men da de ser, at fakturaen er udstedt til et firma, bliver vi afvist og får at vide, at erhvervskunder kun har 1 års garanti, og at skærmen derfor skal repareres for vores regning...!

Købeloven siger udtrykkeligt, at erhvervskunder har nøjagtigt de samme rettigheder m.h.t. reklamationsfrist som private, med mindre der ved salget er gjort opmærksom på, at sælger fraviger disse. Der skal samtidigt oplyses hvilke betingelser, der så er gældende. Apple gør INGEN steder opmærksom på, at erhvervskunder har reducerede rettigheder. Hverken på deres website eller på fakturaen. Altså: Iflg. dansk og EU-lov har erhvervskunder (også) 2 års reklamationsfrist!

Jeg skriver naturligvis til min nye Apple ven, at jeg har problemer med ServicePartner. Jeg sender ham desuden link til tråden på Apples website, der omhandler problemet med skærmen, og som beviser, at der er tale om en eller anden form for produktions/kontruktionsfejl. Han ringer mig op omgående, og er pludselig ikke bekendt med, at jeg er erhvervskunde. For så stiller sagen sig HELT anderledes, fortæller han. Jeg bliver i en meget afvisende og arrogant tone belært om, at erhvervskunder i henhold til Købeloven ALTID kun har 1 års reklamationsfrist. Det er skåret helt klart ud! Og jeg kan jo bare tjekke www.forbrug.dk, hvor jeg vil kunne se, at han har ret... Og i øvrigt ønsker han ikke at diskutere mere med mig. Han kan ikke hjælpe, da han (og Apple) er nødt til(!) at overholde Købeloven. Say what?!

Da jeg selv arbejder med salg og markedsføring er jeg ret godt inde i Købeloven, men da han er SÅ skråsikker og afvisende, bliver jeg pludselig i tvivl, om visse brancher er undtaget, fx computere. Jeg tjekker derfor www.forbrug.dk (som er Konkurrence og Forbrugerstyrelsens website) og starter en live-chat. Forbrugerstyrelsens medarbejder bekræfter, at jeg har fuldstændigt ret i, at erhvervskunder OGSÅ har 2 års reklamationsfrist, med mindre andet er aftalt. Direkte adspurgt fortæller han mig, at det er hans indtryk, at Apple ikke altid overholder reglerne! Da jeg spørger, hvad jeg kan gøre, anbefaler han mig at gå til domstolene.

Efterfølgende googler jeg Apple + Købeloven og kan se, at jeg ikke er den eneste frustrerede kunde, men der har været en lang række sager, bl.a. har DR Kontant en artikel om dette. Jeg mailer igen til min Apple ven med screen dump af live-chatten, links til DR Kontant samt citat fra Købeloven. Jeg hører selvfølgelig intet fra ham!

Jeg har tænkt mig at gå videre med denne sag ad de mulige kanaler, da Apple ikke skal have lov til at skabe deres egen lovgivning! Det er moralsk (og selvfølgelig juridisk) helt forkasteligt og uacceptabelt, at et stort firma som Apple ikke efterlever gældende lovgivning, men i stedet håndterer loyale kunder ved at afvise og lyve over for dem.

Derfor: KØB ALDRIG DIREKTE I APPLE STORE, men hos en troværdig forhandler (hvis du ikke kan leve uden et Apple produkt).

Apple, hvis I vil leve op til jeres forpligtelser i henhold til Købeloven, er mit sagsnr.: 430586432.