Bike Discount reviewed by

Ã…rhus, DK

Sådan taber man penge på at købe discount

Denne anmeldelse vedrører en handel foretaget for over 1 år siden, men da købsoplevelsen var helt usædvanligt ringe, og da jeg først netop har tilmeldt mig trustpilot.dk, skriver jeg den alligevel nu:

I oktober 2009 bestilte jeg en Radon ZR Team 6.0 mountainbike med div. udstyr fra Bike-Discount. Jeg var lidt betænkelig ved at bestille en cykel over nettet fra Tyskland, men da cyklen havde fået rimelig gode bruger-anmeldelser, og da prisen var ekstremt lav i forhold til specifikationerne, tog jeg chancen.

Det skulle jeg aldrig have gjort. Jeg fik aldrig nogen cykel og endte med at tabe 63 kr. på oplevelsen.

Her er forløbet:

1. Jeg foretog bestillingen og valgte betaling via bankoverførsel.
Jeg havde læst i en bruger-anmeldelse, at cyklen kom uden en "chain guard", der var på billederne af den på bike-discount.de, og skrev derfor i kommentarfeltet på bestillingsformularen, at jeg gerne ville have dette afklaret inden handelen blev gennemført.

2. Jeg modtog en standard-ordrebekræftigelse med instruktion om bankoverførsel. Jeg overførte pengene som anvist.

3. Jeg skrev til dem, at jeg havde overført pengene, og mindede dem for en sikkerheds skyld om mit spørgsmål om den måske manglende chain guard. Jeg krævede ikke, at den skulle følge med, men bad dem oplyse mig om, hvordan jeg kunne skaffe en, hvis den ikke var inkluderet.

4. Bike-Discount svarede kort: "There is no bashguard mounted.This is only usual at trekking bikes with the larger crank of 48 teeth."

5. Dette var helt oplagt forkert, så jeg skrev tilbage og bad dem kigge på deres egne billeder af cyklen.

6. Bike-Discount svarede: "Hello, this ring only fits at cranks for trekking bikes. it is not possible to put to a mountain bike. the photo was a prototype,so they have mounted a trekking crank. please order a trekking bike if you want to have a ring, it only fits on cranks with 48 teeth."

7. Fra at give forkerte oplysninger gik Bike-Discount nu over til direkte løgn. Da jeg vidste, at deres svar var forkert, undersøgte jeg selv sagen og fandt på Shimanos hjemmeside ud af, at det pågældende 44-tands krank-sæt kunne fås både med og uden chain guard. Jeg ignorerede Bike-Discounts arrogante forslag om, at jeg bare kunne bestille en helt anden slags cykel, og oplyste dem i en pæn tone om, hvad jeg havde fundet ud af på Shimanos hjemmeside. Jeg bad dem give mig et fyldestgørende svar, inden de sendte cyklen.

8. Dagen efter modtog jeg en standard-skrivelse om, at ordren var annulleret. Cyklen var nu, 1 uge efter bestillingen, pludselig udsolgt.

9. Jeg skrev tilbage, stadig i en pæn tone, selvom det efterhånden krævede en del selvbeherskelse. Jeg gav dem alle relevante bank-oplysninger for tilbageførsel af pengene samt det nøjagtige beløb, jeg havde betalt inkl. overførselsgebyr, og vedhæftede kvitteringen fra min bank som dokumentation. Samtidig spurgte jeg dem, om ikke de kunne tilbyde noget andet i stedet indenfor det allerede betalte beløb.

10. Bike-Discount skrev tilbage, at de ikke kunne ændre ordren og bad mig sende de bankoplysninger, jeg netop havde sendt i den mail, de svarede på.

11. Jeg skrev tilbage, at de allerede havde fået de nødvendige oplysninger (stadig i en pæn tone).

12. Bike-Discount tilbageførte faktura-beløbet i euro uden det overførselsgebyr, jeg specifikt havde mindet dem om, at de skulle refundere, og som fremgik af den bankkvittering, jeg havde sendt dem.

13. Da det åbenbart ikke hjalp at tale pænt til dem, strammede jeg for første gang tonen og skrev følgende:

"Hello,

I am going to have to ask you to read this carefully, because you are
apparently not very good at paying attention:

Today I received DKK 6.586,42 from you. That is DKK 62,99 short of the DKK 6.649,41 that I paid including transfer fee.

Instead of paying my full expenses in DKK as I specifically reminded you to do in my e-mail Thursday, October 22, you have simply refunded the "total order value" of 886,07 euro, converted into DKK using the momentary exchange rate and without the DKK 45 transfer fee, that I had to pay (cheapest option). Surprisingly enough, exchange rates change from time to time, and it just so happens that the 886,07 euro I paid are worth less in danish kroner now than they were when I made the payment.

I am sure you will agree that your customers should not end up loosing money just because you are unable to deliver.

So, please pay the outstanding DKK 62,99 immediately."

14. Bike-Discount svarede: "Hello, you will get the money back after we get a bill from you about the trnsfer fee! That is no problem! Please send us the bill an you will get the money as soon as possible!"

Det lyder jo meget godt, hvis ikke det var for det faktum, at jeg allerede havde sendt dem alle relevante oplysninger inkl. bank-kvittering, samt at jeg lige havde mindet dem om netop dette én gang. Og så ville de have mig som privat kunde til at udarbejde en regning til dem?!?

15. Her opgav jeg. Jeg orkede simpelthen ikke at spilde mere tid på et firma, der var så gennemgribende uprofessionelt og arrogant overfor sine kunder.

Jeg har aldrig fået de 63 kr. og har intet hørt fra dem siden. De får 1 stjerne for trods alt at have tilbageført størstedelen af pengene. Og så ønsker jeg dem i øvrigt af hele mit hjerte en god, gammeldags konkurs.
Niels W. found this review useful