Expedia reviewed by

Expedia snyder og bedrager

Vi bookede i påsken en ferie til Paris. På nettet fandt vi nemt et hotel med beliggenhed lige i centrum, som var et krav, da jeg har en sygdom der gør, at jeg på det tidspunkt ikke kunne gå ret langt. Vi valgte at tilkøbe morgenmad af samme grund.
Kort før afrejse bliver vi ringet op og bliver orienteret om, at vores hotel er brændt ned til grunden (!). Det er jo træls, men Expedia vil finde os et andet hotel. Først forsøger de at give os et 3-stjernet hotel (ligesom det første) langt udenfor centrum, og som heller ikke kan tilbyde morgenmad, men efter megen diskussion går de med til at opgradere os til et ledigt 4-stjernet hotel tættere på centrum. Hotellet ligger dog stadig længere væk end det første hotel og har fået dårligere brugeranmeldelser, men vi er jo tæt på påske, og alt er booket op, så vi accepterer.
Jeg gør opmærksom på, at jeg har behov for at kunne få morgenmad på hotellet uden at skulle ud på en gåtur. Men Expedia siger, at hotellet desværre ikke har morgenmad, og da alle andre hoteller er booket op, er vi tvunget til at acceptere det. Vi forventer derfor, at få de penge tilbage, som vi har betalt ekstra til morgenmad.
Men nej, Expedia inddrager vores penge, fordi "hotellet ellers er alt for dyrt".
Det kan jeg ikke forstå, der er jo tale om et seperat køb af morgenmad, de kan da ikke bare tage vores penge på den måde! Og hvad havde de gjort, hvis vi ikke havde tilkøbt morgenmad - ville de så have krævet ekstra betaling fra os? Derfor kontakter jeg Expedia, men det er umuligt at få kontakt til de relevante personer. Jeg bliver hver gang lovet, at jeg vil blive ringet op af en leder, eller jeg bliver stillet om til en anden afdeling i én uendelighed, men intet sker.
Vi nærmer os hastigt afrejse, og jeg får stærkt på fornemmelsen, at Expedia bare prøver at trække tiden, så det bliver for sent.
Jeg kontakter derfor Forbrugerklagenævnet. Det handler "kun" om ca. 500 kr pr. person, men nu er det blevet en principsag.
Imidlertid kender Forbrugerklagenævnet udmærket Expedias forretningsmetoder. De forklarer, at Expedia bare er en "mellemhandler", så når tingene går godt, så er alt jo fint. Men hvis der går noget galt undervejs, så yder Expedia ingen service. Klagerne hober sig op, men Forbrugerklagenævnet kan intet gøre, for Expedia har nemlig flyttet hele forretningen til Las vegas (kan læses med småt, hvis man kigger virkelig godt efter på hjemmesiden), og er derfor udenfor EU domstolenes rækkevidde!
Forbrugerklagenævnet sagde, at vi bare skulle være glade for, at det handlede om så relativt lidt penge, og at vi nu forhåbentligt har fået den lærestreg, at vi ALDRIG skal handle med Expedia igen.
Nej, det har vi da lært. Især fordi vi jo rent faktist kom til Paris og opdagede to løgne udover pengebedrageriet:
1) Det nye hotel serverede rent faktisk morgenmad, vi måtte bare ikke få det med i prisen, selvom det var, hvad vi havde bestilt.
2) Hver dag gik vi lige forbi det første hote, når vi skulle ind til centrum. Hotellet skulle jo efter sigende være brændt ned til grunden. Men det var åbent, uden spor af brand - og de serverede morgenmad til deres gæster.
Jeg giver to stjerner alligevel, fordi hotellet vi kom til at bo på, faktisk var både dejligt og havde et sødt personale. Men jeg køber aldrig noget gennem det firma igen!
Kunde Ulla Petersen found this review useful