Hojen Maskinstation reviewed by

Unfair og nedladende behandling af kunden

Jeg bestilte Højen Maskinstation ved Vejle, til at etablerer et mini renseanlæg da vores nuværende kloakløsning pludselig ikke mere fungerede.
Imellem de forskellige løsninger som Højen Maskinstation fremlagde, valgte vi én løsning og gjorde opmærksom på at vi KUN ønskede denne løsning da den var praktisk og forholdsvis økonomisk overskuelig.
Så efter at kloakmesteren havde fået gravet og undersøgt en jordbundsprøve, og udfærdiget diverse papirer og tegninger som skulle til godkendelse hos kommunen, skrev vi under på at vi godkendte planen. Bl.a. var der et luftfoto som helt klart viste hvor det hele skulle graves ned.
Til vores store overraskelse blev planen blankt afvist af kommunen med den begrundelse at anlægget lå for tæt på vores drikkevandsboring. En afstand som kloakmesteren mente var ok med ca. 35 meter men kommunen forlangte 300 m!!!, men kunne dog under visse betingelser nøjes med 75 m. 75 m var dog en løsning som både ville være upraktisk og væsentlig dyrerer for os, og den havde vi allerede afslået under den indledende fremlæggelse af muligheder.
Vi havde jo netop hyret kloakmesteren til at forestå udfærdigelsen af den formelle ansøgning fordi han som specialist burde vide hvad der kunne lade sig gøre og hvad er ikke kunne lade sig gøre. Hvis han var i tvivl burde han selvfølgelig også have taget kontakt til rette vedkommende hos kommunen.
Da vi SKAL have en anden form for rensning af vores spildevand end den gamle septiktank, var gode går dyre. Bogstavlig talt, for kloakmesteren mente ikke det var noget stort problem at planen ikke kunne godkendes for han ville da MEGET gerne lave en væsenlig dyrerer løsning som sikkert ville kunne godkendes i stedet.
Det var vi selvfølgelig ikke interesseret i, og efter at have talt med kommunen om vores situation fik vi at vide at om 2 år vil kommunen tilbyde os tilslutning til offentligt kloaknet.
Derfor kunne vi alligevel opfylde de krav der er til rensning af spildevandet, hvilket jeg fortalte til kloakmesteren.
Til min store overraskelse sendte han mig en regning på knap 4.000,- for det spildte arbejde han havde udført, på trods af at det var HAM som havde lavet en fejl, men han mente ikke at han ville bøde for det, tværtimod havde han ingen skrubler med at sende hele regningen videre til os som kunde, som overhovedet ikke havde andel i hans inkompetence og uvidenhed.
Derfor kan jeg kun advarer mod Højen Maskinstation, som absolut ikke giver deres kunde en fair behandling når de selv laver fejl.