KLM reviews

Acceptable
6.9

AIRBUS A330-200 PRETTIGER OM MEE TE VLIEGEN DAN EEN BOEING 747-400

HOI KLM,
Naar San Francisco vlogen we met een Airbus A339-200 (gewoon economy class)
in deze kist zit je aan alle kanten ruimer in je stoel (dan in een Boeing 747-400)
Het was een prettige heenvlucht. Leuke crew en het eten en drinken was prima. geen vertraging! Niets op aan te merken!

De heenvlucht is 5 STERREN waard!

Maar door de terugvlucht worden het maar 3 STERREN

We vlogen van SFO naar Amsterdam met een BOEING 747-400
Prima vlucht. Leuke crew. Eten was wat minder! (komt uit de USA!)

We hadden gereserveerde stoelen op rij 23, stoelen B en C. Lekker naast de trap. Alle ingrediënten hadden we om heerlijk te kunnen slapen!
Maar.................Wij hadden het gevoel dat de stoelen veeeel smaller waren en iets dichter op elkaar stonden. Helaas konden we niet tegelijkertijd eten, we moesten om de beurt een hap nemen! Is ook gezellig, hoor!
Ik ben links en mijn man is rechts! Ruilen heeft geen zin. want omdat ik veel naar toilet moet, zit ik aan de buitenkant!
Slapen lukte ook niet. Mijn man was veel te bang om die vreemde buurman wakker te stoten! Dus de terugreis was een domper! ik heb bijna alle films gezien en ook niet geslapen.
Het scheelt misschien 5-6 centimeter per stoel, maar die heb je echt nodig. je zal een dikke Amerikaan naast je hebben! dan word je geplet!
Volgende keer proberen we echt met een airbus te vliegen!
Dit is de tweede keer dat we met een Boeing 747 vliegen en wij vonden het toen ook al verschrikkelijk smal!

Zeg, grote vriend KLM, kun jij hier iets aan doen!
Dan zullen er misschien wel 2 STERREN bijkomen!

Met vriendelijke groet van jullie vliegvrienden Gerard en Marian

Vreselijke heenvlucht en redelijk goede teruglvucht met beide onverwachte overstap.

Op de heenweg heb ik driemaal vertraging gehad. Het begon op Schiphol omdat de bagage verantwoordelijke op zich liet wachten en de koffers goed moesten worden gelegd... Een reden die ik nog niet eerder had gehoord maar goed dat mag de pret nog niet drukken. Een uur later vlogen we alsnog. Toen kwamen we een uur te laat aan in Minneapolis waar mijn aansluiting naar Honolulu al over 30 minuten zou zijn en de enige vlucht van vandaag was. In het vliegtuig werd omgeroepen dat er hulp zou zijn zodra we uit het vliegtuig komen voor de overstappen wat mij gerust stelde.
Eenmaal aangekomen in de rij van de douane. was geen KLM/Delta persoon te vinden. Iedereen moest met z'n allen in de rij aansluiten. Er zaten maar twee securtiy mensen voor meer dan 50 man en er zat totaal geen tempo in.
Ik zou mijn vlucht dus niet meer gaan halen dacht ik...Ik vroeg om hulp aan de beveligingsmannen maar zij vertelde mij gewoon rustig te wachten en volgende vlucht te nemen, die waarschijnlijk morgenochtend is. Dit bracht nogal stress op aangezien de volgende dag mijn eerste schooldag was.
Vervolgens is de linker rij met USA paspoorts na 10 lange en stresvolle minuten opgelost. Twee mensen van onze rij worden doorgelaten naar de andere rij, waarop er twee andere brutale mensen aan het eind van de rij denken ik ga gewoon in die rij staan want ik wil mijn vlucht halen. Omdat ik ook niets liever wilde dan mijn vlucht halen en door niemand geholpen werd, rende ik ook naar de andere rij. Na mij volgde nog meer mensen. Onbeschoft maar wel de oplossing.
Ik pakte mijn koffer rende naar de koffer afgifte, stond hier te wachten in een rij van 2 mensen. Rende naar de security check, waar 10 mensen voor mij waren.
Hier goed doorheen gekomen heb ik mega snel mijn schoenen aangetrokken en ben als een gek gaan rennen naar mijn vliegtuig. En op 4 minuten na heb ik deze gehaald, wat nog steeds een wonder voor mij is geweest. Totaal buiten adem had ik een stoel in het midden toegewezen gekregen en mocht ik vanwege het vertrek niet meer naar de wc of een glas water. De deur ging dicht. Ik was boos maar opgelucht tegelijk. Vervolgens gingen we nog niet weg...
De stewardess riep om dat er namelijk onvoldoende water in het toilet was...
Waardoor we weer een vertraging van een uur en een kwartier opliepen.
Balen maar tegelijkertijd was ik allang blij dat ik niet hoefde te overnachten in Minneapolis, waar het sneeuwde en ik alleen maar zomerkleren bij mij had.
Toen vertrokken we naar San Fransisco. Hier ontdekte ik pas dat er nog een overstap was. Op internet had namelijk alleen maar Minneapolis als overstap gestaan. Maar op zich was dit geen probleem aangezien dit een klein vliegtuig was en dan kon ik me nog even opfrissen daar.. dacht ik.
Bijna aangekomen bij San Fransisco, riep de stewardess om dat er door de vertraging nieuwe vluchten zijn geboekt en deze op te halen zijn bij de balie.
Ik had echter nog 3 kwartier dus moest het gewoon proberen.
Maar door het lange taxi'en en het wachten tot de deur aangesloten was en open ging en de mensen gingen lopen waren we 25 minuten verder.
Vervolgens werd het zoeken naar de gate die een eind verderop was.
Aangekomen bij deze gate was ik de laatste persoon waar ze op wachten zeiden ze. Dus ik ging meteen naar binnen en de deur ging dicht.
Helemaal gesloopt van de reis ging ik zitten. Het beste en ruimste vliegtuig tot nu toe en het was een wonder maar de stoel naast me was leeg waardoor ik extra ruimte had. Toch weer een lichtpuntje. Hier viel ik even in slaap maar toen ik wakker werd stonden we nog steeds aan de grond.. vanwege een technische storing was er wederom vertraging. Zo een ander half uur later vertrokken we naar Honolulu.
Aangekomen in Honolulu om twee uur s'nachts in plaats van tien uur savonds kon er toch een glimlach vanaf na deze lange, vermoeiende reis.

Op de terugweg had ik me al op het ergste voorbereid.
Ik vertrok in Honolulu met 2 kilo teveel waar degene achter de balie geen probleem van maakte. Ik was binnen 10 minuten door de securtiy check en alles verliep soepel. Het vliegtuig was op tijd en we vertrokken op tijd.
Aangekomen in Los Angeles moesten we van vliegtuig veranderen. Dit stond echter niet op mijn ticket aangegeven toen ik deze geboekt had. Maar een dag van tevoren had ik dit wel al kunnen zien. Wel een tegenvaller van 1 naar 2 overstappen maar goed, ben ik daar ook weer eens geweest.
Ik vergat helaas mijn Victoria Secret paraplu in het vliegtuig.. en helaas is deze 'niet' teruggevonden..
Ik moest snel naar de andere gate lopen die helemaal aan de andere kant was (wat mij niet efficient lijkt maar goed, er zal wel een reden voor zijn).
Aangekomen bij de gate gingen we meteen boarden en vertrokken we ook op tijd.
Aangekomen in Minneapolis hoefde ik gelukkig geen douane of securtiy check te doen waardoor alles snel ging. Ik kreeg zelfs een colaatje aangeboden, die zeer gewenst was. En na twee uur wachten konden we boarden. Na een kleine vertraging van een kwartiertje omdat de vleugels schoon moesten worden gespoten vertrokken we naar de laatste bestemming, Amsterdam.
Het personeel op de vlucht naar Amsterdam was echter niet erg vriendelijk en keek allemaal erg chagrijnig. Tot twee keer aan toe zaten ze zelf lang op de wc (voor onder andere make up bijwerking) terwijl er passagiers aan het wachten waren. Maar goed, ze waren vast ook moe.
Hier in Amsterdam aangekomen lag mijn koffer al op de band, terwijl dit volgens de steward nog 30 minuten zou duren. Dit was dus een meevaller.
De terugreis was behalve de paraplu naar mijn mening perfect gelopen.
Zo is mijn beeld van de heenreis toch weer bijgetrokken en kan het ook anders.

Krapte!

Op dinsdag 4 maart vliegen we met KLM naar San Jose met een overstap in Panama. We prijzen onszelf gelukkig dat we extra hebben betaald voor meer beenruimte. We ervaren onze plaatsen als comfortabel en de vliegreis verloopt voorspoedig.
Aan alles komt een einde, zo ook aan de vakantie. Ook voor de terugreis op 30 maart, hebben we extra betaald voor meer ruimte. Ik schrik me een hoedje als we gaan zitten; ik kan toch niet zo erg zijn aangekomen in deze vakantie? (Blijkt gelukkig ook niet het geval), Ik zit compleet klem in de stoel. Mijn altijd zeer slanke man bevestigt dat hij ook klem zit en zijn heupen omklemd zijn door beide leuningen. Ja, extra beenruimte.....de benen kunnen bewegen, maar de armen moeten kruislings voor het lichaam gehouden worden wil je de andere passagier niet hinderen. Blijkbaar zijn er al meer klachten over geweest, want de stoelriemen zijn bij de bevestigingspunten omkleed met een stukjes leder. Wat een relaxte terugvlucht had moeten worden, werd een verschrikking. Betaal je extra voor meer comfort, zit je nog zo krap.

Kan niet beter.

De vlucht terug goed verlopen.
De dames en de heren hebben ons goed verzorgt.
Klap op de vuurpijl , vlucht gegevens gevraagd en gekregen voor onze zoon die een studie doet aan de hoge school van Amsterdam (Op luchtvaart gebied)
Alles bij elkaar een leuke vakantie.

Bij alles te laat...

Op alle onderdelen te laat...Bij internet inchecken: pas 30u van te voren. Heel vervelend als je onderweg bent of ergens waar men niet kan/wil printen! Waarom geen 7 dagen!? (Doen zelfs cheap airlines!)
Laat vertrek: wat een in-efficiënt geknoei op Schiphol...redelijk snel (...) door de douane en dan lang hangen&wachten bij de bagage-check-in in het 'vertreklokaal'. Tuurlijk 25 min. te laat vertrek door dat geklungel; dus nieuw tijdslot. Kan KLM als grootste Schiphol klant hier geen invloed uitoefenen?
Vertrek uit buitenland: ook te laat weg/ te laat aankomen. Cheap airlines doen dat beter!
Succes met verbeteringen!!

Vriendelijk personeel service gericht

Ik blijf het sukkelen vinden met de beenruimte en breedte van de stoelen, probeer als het kan de comfort klasse te kiezen was alleen op de terugvlucht niet mogelijk en bij de comfort klasse een andere keuze mogelijkheid voor wat betreft het menu al 3 jaar kip of pasta.

Degelijk en goed

Wij hadden van vrienden gehoord, die dezelfde vlucht een week eerder naar bangkok hadden, dat KLM het net niet was.
KLM kon niet tippen aan andere maatschappijen die naar het oosten vliegen.
Onze mening is absoluut niet zo. Wij waren zeer tevreden. De stoelen het eten de stuardessen en het entertainment systeem alles wat TOP!
Alleen die kastjes die op de grond staan, waar het entertainment systeem door bediend worden, zitten behoorlijk in de weg.
Onze mening; KLM doet zeer zeker niet onder voor andere maatschappijen.
Chapeau!

Geweldig, veilig en compleet

Duidelijk verschil met de wat goedkopere maatschappijen. Uitstekende service en ook stand van zaken onderweg was uitstekend. Ik voelde me erg veilig onderweg.

Betrouwbare service en comfortabele vertrek- en aankomsttijden.

Ik heb voor KLM gekozen, voor een retourvlucht Amsterdam-Lissabon, omdat KLM de klantvriendelijkste vertrek- en aankomsttijden had. Dus ik hoefde niet in het holst van de nacht op te staan, en had na aankomst in Lissabon ook nog voldoende tijd om mijn uiteindelijke bestemming voor het vallen van de nacht te bereiken.
Goede vluchten gehad, en zelfs de geserveerde snacks zijn simpel maar van goed kwaliteit. Het enige nadeel dat ik ben tegengekomen is dat KLM, evenals vermoedelijk andere aanbieders van Europese vluchten, de beenruimte tussen opeenvolgende stoelrijen nogal krap heeft afgesteld zodat mensen met lange benen in de economie klasse niet echt comfortabel zitten. Nederland kent veel lange mensen; zou een Nederlandse vliegmaatschappij daar dan geen rekening mee kunnen houden door de afstand tussen de rijen met een 4 tot 5 cm te verlengen?

Geweldige vlucht met positieve persoonlijke aandacht.

Wat een genot, vliegen met KLM. Fijn personeel wat ons welkom heette op de vlucht. Het was een korte vlucht van 2 uurtjes en dan krijg je nog eten en drinken. Een heerlijke break wat de vlucht sneller maakte. Dat had ik niet verwacht, dus dat was wel een vlucht met een gouden randje. Het personeel was proffessioneel, zeer vriendelijk en correct. Kortom, KLM daar ga ik nu vaker mee vliegen!

Dikke complimenten!

De vliegreis met KLM naar Thailand was tot in de puntjes verzorgd en zeer vertrouwenwekkend. Comfort (met dekentje en kussentje), maaltijden (ook diëten), drankjes, keuzemenu met recente kwaliteitsfilms e.d., keurig op de hoogte gehouden door de gezagsvoerder (o.a. over een overigens kleine vertraging op de terugvlucht): alles wat er maar gedaan kon worden om de reis aangenaam te laten verlopen werd attent en deskundig gedaan. Chapeau!

Elite? Skyteam? Communicatie? DE ILLUSIE NABIJ

'We hopen dat uw retourvlucht comfortabel is verlopen', luidt uw openingszin van uw verzoek voor uw beoordeling. Wishful thinking. Nee dus spijtig genoeg, dat was allerminst een comfortabele retourreis. De heenvlucht was al krap bemeten en om de aansluitende vlucht LA-Las vegas te kunnen krijgen werd een weinig comfortabel appel gedaan op de gemoedstoestand van mijn vrouw en mij van de ene naar de andere terminal. Het wijzen van de juiste weg werd pas duidelijk na drie keer vragen tijdens het haastig zeulen met koffers over een afstand van circa 1 kilometer.

De terugreis gold als memorabel in zeer negatieve zin. Hoewel op het geconfirmeerde ticket Sky West Airlines Sky West Airines als 'operator' was vermeld bleek bij het inchecken dat Delta de vlucht zou uitvoeren. Dat betekende met de shuttle van terminal 3 naar terminal 1. Daar aangekomen werd eerst gezegd dat er sprake was van overgewicht. Pas na reclamering als silver-elite passagier verviel de eis tot bijbetaling van 50 $. Vervolgens bleek dat het inckecken voor de retourvlucht problematisch was door het vervallen van een aansluitende vlucht vanuit LA naar A'dam. Dat betekende dat ik wel kon inchecken maar voor een vlucht 24 uur later. Niet via LA maar via MPLS-St Paul. Bovendien stelde Delta geen agent te zijn van 'operator Sky West Airlines'. Hou zouter wilt u het hebben!! Nee, Delta voelde zich niet verantwoordelijk en aanvaarding werd meteen uitgesloten. But what about being member of the Skyteam? What about my Elite Status? Na een hopeloze discussie van twee uur kon ik afdwingen dat de balie-employee (Gorgia) een kamer boekte in het AirportHotel La Quinta. Verdere details laat ik in deze beoordeling achterwege maar kom hier in een separate notitie aan de KLM op terug. Vanaf de airport heb ik een aantal belangrijke en verplichtende afspraken moeten afzeggen die ik op 28 maart op mijn programma had staan. Ik ben natuurlijk benieuwd hoe u een en ander beoordeeld en stel het op prijs die beoordeling per omgaande per email tegemoet te mogen zien. Tevens zal het u niet verwonderen dat ik hierbij formeel mijn beklag doe en u aansprakelijk stel voor het geleden ongerief. Hopelijk kunnen we een lange procedure voorkomen door een niet mis te verstane compensatie.
PS Bij het rapporteren van deze beoordeling stuit ik op nieuwe vragen en een gevraagd wachtwoord voor Trustpilot waar ik geen toegang toe heb.

Met vriendelijke groet,
Alfred A.L. van Bunge

email: bunge@vanbunge.eu
FlyingBlue nr 4683 629 785
Telefoon: 06-55328064

Adres: IJsvogellaan 2
2261 DJ Leidschendam

Goede organisatie, vriendelijk personeel, economy class weinig ruimte.

Alles is goed georganiseerd, er is vriendelijk personeel aan boord, wat we ook prettig vonden is dat we muziek, film, tv, games, en informatie gratis is, vaak
moet je dit betalen als je economy class vliegt.
Het eten was ook goed aan boord, alleen als je economy class vliegt heb je weinig ruimte aan de zijkant en beenruimte.
Verder was KLM voor ons een prettige vlucht en ervaring.

Vriendelijk geholpen en heerlijk van de vlucht genoten

Zowel de heen vlucht als terug vlucht door vriendelijke stewardessen / steward geholpen . Eten was wederom lekker en goed verzorgd .
Voor mij persoonlijk is KLM voor de juiste en beste maatschappij om mee te vliegen . Ook de piloten geven goede en duidelijke informatie . Als als er onderweg iets bijzonders te zien is wordt je daar van op de hoogte gebracht .

Zeer oncomfortabel!!

Op mijn vlucht op donderdag 20 maart had ik stoel 22c. De rugleuning van de stoel kon maar een klein beetje naar achteren terwijl de stoel voor mij wel flink naar achteren versteld kon worden. Het gevolg was dat ik via de armleuning op mijn plaats moest gaan zitten. De afstandsbediening van het mediascherm werkte niet naar behoren. Het ging zijn eigen weg en het beeld viel regelmatig uit, waardoor ik niet heb kunnen kijken naar een film of dergelijke. Op een vlucht van 10 uur zonder slaap is dit niet fijn. Ik heb het wel doorgegeven aan het personeel.

super stoel nieuwe business class, goed eten alleen weinig.

Amsterdam curacao in de nieuwe bussiness class, super stoel, super entertainment.
Eten is erg lekker kortom een aanrader
tegenvallers zijn dat het KLM personeel mij altijd wat te nonchalant lijkt.
Het standaard eten is echt goed, alleen de hapjes tussen door weinig en slechts 1 van beschikbaar, reizen in verschillende tijdzone geeft mij altijd op rare tijden eetlust en voor het eerst zat ik de business class met trek en bij navraag was niets beschikbaar.
Tijdens de terug reis die 8,5 uur duurt duurde het 3 uur voordat het licht uitging dat is echt veel te lang, immers de dure BC plek is om 's nachts te slapen.
Overal toch echt tevreden en KLM geeft het gevoel ondanks dat de kist duidelijk ouder is dat het maximaal veilig is dat is veel waard !

Gratis Flying Blue member geeft veel korting!!!

Wij hebben nu voor de koffers €15,- per enkele vlucht betaald. Dat was totaal €60,-.
Schandalig dat KLM je in het boekingsproces er niet op attendeert dat het met de GRATIS Flying Blue pas niets had gekost!!!!

EEN inspirerende gastvrije bemanning!

De vlucht naar Curaçao op 11 maart 2014 in de ochtend begon al uiterst prettig, een lachende cabine crew die ons bij de ingang verwelkomde. Nou is dat niets bijzonders, maar het zet wel vaak de toon voor zo'n toch wel lange reis. Zonder enige uitzondering waren de purser en zijn staf behulpzaam en erg klant gericht. Mijn vrouw en ik vonden dat we nog nooit (en dat zegt wat) zo plezierig waren behandeld als we met KLM vlogen.
De laatste jaren hebben we meestal met andere maatschappijen gevlogen, maar deze trip heeft ons volstrekt overtuigd van de kwaliteit van KLM en haar personeel. Kortom KLM is weer een aanrader en als dit de sfeer is die de maatschappij wil en kan uitstralen, dan tekenen we zonder enige twijfel voor onze eerstvolgende reis met KLM! Klasse!
Tenslotte ook de ochtendvlucht van Curaçao naar huis op 24032014 was uiterst plezierig, dus ook deze bemanning een pluim op de hoed!

Stoelen en gangen te krap.

De vlucht is lang genoeg om ook nog minder beweging te hebben door te krappe stoelen en gangen. Dat vond ik echt een minpunt van de vlucht. Het eten was niet bepaald lekker, dat van de terugreis was lekkerder.

Bediening uitstekend en voorzieningen overeenkomstig economy class

Ben gewend om business/eerste klas te vliegen en heb dat 20 jaren gedaan tot pensioen in 2007. Economy is dan wel even wennen, maar kwaliteit/prijs verhouding blijft acceptabel. Enige kritiek is op de video schermen. Voor mij zat een persoon die de stoel naar achteren deed, en met mijn lengte (189 cm) kon ik het schermpje niet zo draaien dat ik het beeld kon zien. Heb dus niets kunnen zien gedurende de hele heenvlucht. Op de terugvlucht had ik extra bijbetaald (€150/persoon) en lukte het wel om het scherm zo te verdraaien dat je optimaal beeld kreeg (alhoewel lage kwaliteit in vergelijking met een gewone televisie).

Verder ben ik enkele jaren geleden mijn laatste airmiles kwijtgeraakt, omdat ik niet gevlogen had in de toen afgelopen 18 maanden. Gelukkig waren het slechts iets meer dan 20000 miles, maar ik ben hier wel behoorlijk op afgeknapt. Heb meer dan 80 huisjes verzameld en misschien wel 1 miljoen miles gevlogen met KLM in mijn leven. Om dan de paar resterende airmiles te confisceren vind ik gewoon beschamend voor een luchtlijn met pretenties. Alle goodwill en loyaliteit die ik altijd koesterde voor de KLM is toen met een klap verdwenen. Ik vlieg nu alleen KLM als het de goedkoopste aanbieding levert, niet om loyaliteit of air miles te verzamelen. Dat is nu verspeeld door dit ondoordachte air miles beleid wat gevoerd wordt.

KLM Details

KLM Royal Dutch Airlines travel planning site for last minute travel, promotional fares, airline tickets, hotel and car rental deals and other special offers and miles incentives to worldwide destinations.

Visit KLM