MYC4.COM reviews

MYC4.COM reviews

6.7

Dårlig forrentning

Dårlig forrentning
Jeg synes i bund og grund at ideen og konceptet er godt, men det har desværre vist sig at pengene jeg har investeret over tid blot er forsvundet stille og roligt dels via lån som ikke bliver tilbagebetalt og dels via gebyrer. Jeg kan kun håbe, at de penge jeg har brugt på projektet dog trods alt er kommet fattige Afrikanere til gode, men jeg føler mig egentlig ikke helt sikker på det. For nogen tid siden så jeg en smart Porche i min hjemby Svendborg, hvor der stod MYC4 på nummerpladen, så jeg ved da hvor nogen af pengene er endt. Det her projekt er for mig at se kun rigtig sjovt, hvis jeg også kan tjene lidt, ikke meget men bare lidt. Det er bare ikke tilfældet og så synes jeg faktisk pengene er givet bedre ud gennem andre hjælpeorganisationer.
www.myc4.com

Reply from www.myc4.com

Kære Dan,

Jeg kan se at du er en af vores tidlige investorer, som desværre er blevet ramt af tab i vores opstartsperiode i 2007.

I løbet af 2010 etablerede vi en hel del nye tiltag, hvilket blandt andet inkluderede Risk Share Agreements med alle vores partnere, som betyder at vores partnere hæfter for restbeløbet hvis en given låntager ikke kan tilbagebetale lånet. Dette har medført at vi i sidste kvartal af 2013 kunne se tilbage på en platform hvor under 2% af lånene ikke kunne tilbagebetales, samt et gennemsnitligt positivt afkast på 1,7% til vores investorer.

Med hensyn til vores gebyr, går jeg ud fa at du hentyder til vore Inactive fee. Dette gebyr trækkes KUN hvis man ikke har været aktiv på sin konto i ét år eller mere, så for at undgå gebyret skal man blot afgive et bud én gang om året - det behøver end ikke at blive accepteret af låntager. Inactive fee har vi gjort alle vores investorer opmærksom på i 2011 igennem vores newsletter, blog, forum og ikke mindst personlige mails.

MYC4's årsregnskaber (kan downloades fra ww.myc4.com) bevidner at det ikke er indtægter fra MYC4 at Mads Kjær har købt hverken bilen eller nummerpladerne. Mads er udover medstifter af MYC4 blandt andet aktionær i Kjaer Group.

Jeg håber at du med disse oplysninger igen får lyst til at være med til at skabe og vækste virksomheder i Afrika.

et godt formål!

Det har nu kørt rigtig godt i mange år, for mit vedkommende uden problemer.

Ikke andet end 5 stjerner herfra

Jeg har udlånt til afrikanske entreprenører via MYC4 siden 2007. Jeg blev i sin tid fanget af at man kunne gøre en forskel for andre uden selv at sætte penge til.
Dette blev desværre ikke helt tilfældet for mig de første år, men efter MYC4 blandt andet indførte deres Risk Share Agreement samt andre tiltag hvilket både gjorde det nemt at se ens afkast samt hvor mange mennesker man har påvirket, har jeg rent faktisk formået og tjene lidt penge, som jeg igen kan låne ud.

Hvis du ligesom mig gerne vil hjælpe på en anderledes måde og være med til at vækste den afrikanske middelklasse så prøv det af.

Scam

De har indført inaktiv fee selvom man har aktive lån som er under repayments... hvor sygt er det lige?

Se lige hvordan det gik dem i 2011 og gæt så hvordan deres regnskab for 2012 ender, med den måde de "stjæler" . De har nemlig ikke orienteret deres brugere via mail men blot via blog så "stjæle" er helt korrekt. Fy for satan.

Så god en forretning kan MyC4 være:
Summary of transactions
Uploads € 163.35
Withdrawals € 0.00
Net result € -103.33
Inactive fees € -4.00
Sum of transactions € 56.02

4 stjerner for MyC4 er ikke for alle, for mig er MyC4 dog 5 stjerner værd

Jeg har været tilfreds med MYC4 i de sidste 5 år.
Jeg er begejstret over konceptet hvor jeg kan investere i enkelte forretninger i Afrika.
Jeg synes der er en meget stor grad af gennemsigtighed, selv om den af forskellige årsager ikke rækker helt ud til den enkelte låner (uden internet)
Jeg tabte i årene 2009 og 2010 ca 4000 euro på grund af mange problemer blandt formidlere og låntagere.
Dette tab er delvis genvundet på grund af den nye struktur med bedre sikkerhed, så tabet nu er reduceret til ca 3000 euro. Og foreløbig går det den rigtige vej med langsom men sikker indvinding af tabet.
I samme problematiske periode mistede jeg 100000 kroner på mine forholdsvis sikre danske investeringsforeningspapirer. Disse er dog genvundet i noget hurtigere tempo så tabet her er reduceret til ca 10000 kr.
Heldigvis har jeg sjældent taget de store risici som garantikapital i Roskilde Bank.
Jeg overvejede engang at sætte mine penge i Oikos banken som formidler lån til mikrolånsvirksomheder. Her er renten 0, men sikkerheden rimelig stor fordi bankindlån er garanteret af staten. Jeg gjorde det dog ikke bl.a. fordi gennemsigtigheden er betydelig mindre end i MyC4.
For mig er det en oplevelse, et kik at kunne følge med i ups and downs i afrikanske forretninger. Desværre kan man endnu ikke diskutere direkte med låntagerne, men de ville nu nok heller ikke have tid, hvis de have internet, de skal jo også sælge varer.
Hvis nogen ønsker denne helt nære kontakt til låntager kender jeg da en ven i Malawi som er meget initiativrig og tilsyneladende hæderlig. Han vil givetvis med glæde sætte gang i dine overskudspenge. Han har en stilling som it-medarbejder men ellers har han i samarbejde med 3 andre et kørende apotek der sælger medicin i landområder i Zambia. Han har en halv forretning hvor han sælger computere som han importerer fra USA, og han har en udlejningsbil i hovedstaden (med mindre han har solgt den igen fordi det er lidt svært at styre på afstand) og så ønsker han at etablere computerforretning i flere byer. Jeg skal dog gøre opmærksom på at jeg på ingen måde kan garantere for at hans idéer er bæredygtige, det må du selv afgøre. Til gengæld har han ingen problemer med at give 20% i rente. Og foreløbig holder regeringen fast i at der ikke skal devalueres. Men man kan aldrig være sikker. I de sidste 40 år er MK i Malawi devalueret med 99,64%.
Der er også det ultimative alternativ at du selv tager ud og opsøger de tusindvis af afrikanere som har en god ide til en forretning, og så selv sætter ham/hende i gang. Husk dog: det er let nok at tage penge ind i afrikanske lande, det kan nogle gange være sværere at tage fremmed valuta ud igen.
Konklusion: Jeg lægger hver måned ”nye” penge i MyC4. Hvis du vil have 100% sikkerhed for din investering og sikkerhed for en god rente, så skal du ikke vælge MyC4.

Fedt koncept i konstant forbedring

MyC4 er et rigtig fedt koncept. Jeg fandt det, da jeg søgte på en mulighed for at investere penge i fattige lande. Jeg er ikke rig, men jeg syntes, at det kunne være fedt, hvis jeg kunne finde en måde at lave småinvesteringer på.

Jeg har nu brugt MyC4 i et halvt års tid og er langsomt blevet klogere på, hvordan det hele fungerer. Jeg har læst om forskelliges erfaringer og selv set, hvordan investerede penge langsomt kommer tilbage igen.

Jeg har erfaret, at MyC4 er i konstant forandring (positivt). Andres gamle og negative erfaringer er ikke alle brugbare længere, da der er sket mange forandringer. Jeg har også oplevet, hvordan hjemmesiden løbende er blevet forbedret med nye oversigter, som gør det endnu nemmere at se, hvor ens penge er lige nu, og hvad man har tjent eller mistet over tid.

Jeg vil anbefale MyC4 til alle, som er interesseret i at investere småpenge og samtidig være med til at gøre en stor forskel for mennesker, som ellers ikke vil kunne få det lån, som måske er nødvendigt for deres forretnings overlevelse eller tilblivelse.

Jeg vil anbefale, at man begynder med nogle små investeringer fordelt på flere lån, og at man i den første tid primært reinvestere med det, som man allerede har indsat hos MyC4. Når man har fået mere erfaring, fundet ud af hvad man skal have i interest osv. kan man overveje at sætte flere penge ind. Men sæt aldrig flere penge i investeringer som disse, end du kan undvære, hvis det nu skulle gå galt.

Fair information

Det er jo sagt meget om mikrofinans, godt og dårligt, og jeg syntes at Myc4 er gode til at fremlægge informationen om deres aktiviteter på en nøgtern og sober måde, som har gjort at jeg i hvert fald stadig tror på det fornuftige i denne måde at hjælpe verdens fattige på

Meget dårlig forretning og gæld inddrives ikke

Jeg har nu i nogle år lånt en del ud via MYC4, men er fuldstændig stoppet det sidste år med at investere/forære mere i MYC4.

Problemet er flg.:

Borset fra et enkelt meget uheldig svindelnummer i Kenya, er der problemer med at få kontakt til de firmaer i afrika som står for udlånene, og som er bindeled mellem os og lånerne. Når der ikke mere betales på lån er det meget svært at få svar på hvorfor og generelt inddrives gæld ikke i den sikkerhed der er stillet.

Jeg har haft forbindelse med MYC4 nogle gange for hvorfor de blot accepterer at providerne ignorer os kunder. Svaret var at de ikke havde noget med det at gøre (andet end MYC4 naturligvis får penge hver gang der laves et lån)

Senest er en provider - Growth Africa - blevet overtaget af Micro Africa og brugerne i forum har mere eller mindre opgivet at få svar på hvordor lån ikke indrives eller om lån fra Growth Africa bare er opgivet.

Jeg bruger ikke mere på MYC4 - formålet er ikke forretning, men man bør i det mindste få svar eller oplyst hvorfor lån opgives og ikke inddrives.

Jeg vil anbefale at man ser i forum for dialoger med providerne for hvor glade de er for at sende penge til africa

Provider forum kan følges her:
www.myc4.com

Reply from www.myc4.com

Dear A. Larsson,

We have reflected upon your critique and let us start by saying that we agree that the communication between providers and investors does leave room for improvement. That being said, we want you to know that our African partners are doing their best communicate clearly regarding the progress of loan repayments and any defaults. We can also assure you that we are continuously encouraging our partners to respond to investor enquiries as we know that without our investors, we would have no money on our platform.

However, turning to your point regarding defaults, we can happily announce to you that we recently managed to sign a risk-share agreement with all of our partners. This means in practice that each partner vouches to cover any defaults any other partner experiences, which minimizes the risk of default for you as an investor. We urge you to read about this set-up which means a lot for our platform in our blog: http://blog.myc4.com/2012/04/18/risk-sharing-agreements-and-the-star-risk-rating/

At MYC4 we strive to be as transparent as possible at all times. To read more about default rates please see another blog post that deals with this issue: http://blog.myc4.com/2012/02/08/industry-statistics-some-thoughts-on-defaults/

As a final note, we are constantly working to improve our platform, and we believe that we are on the right path. We just concluded our best quarter in since 2008 with € 715,000 disbursed and a PAR (+30) reaching our goal of 5%. We hope that you can find the time to review our latest progress and improvements and hope to see you soon at the platform.

As a final note,

Best regards,

MYC4

Tjen idealistiske penge!

Lige siden tidernes morgen, hvor MyC4 startede som investeringsportal, har konceptet fanget min interesse. At man kan hjælpe den tredje verden med at opnå selvstændighed, vækste og danne et vis fundament, der er bæredygtigt for egen overlevelse er i sig selv en kvalitet og kan udføres på vidt forskellige måder. I dette tilfælde kobler MyC4 særligt den vestlige verden sammen med dygtige afrikanske entreprenører og skaber dermed et marked. Et marked, hvor investorerne opnår en, i særdeleshed, lukrativ rente over markedsrenten, samtidig med at de afrikanske entreprenører kan låne penge til en yderst fordelagtig rente og dermed forøge produktiviteten og forbedre rammevilkårene for deres virksomheder.

Denne unikke og banebrydende metode at tænke velgørenhed på skulle absolut afprøves!

Jeg har nu været fast investor igennem MyC4 og må sige at være særdeles tilfreds - jeg har igennem tiden oplevet, hvordan min formue er forøget og samtidig været til gavn og hjælp for adskillige mennesker, hvis virksomhed ellers ikke var konkurrencedygtig og manglede likviditet.

Med hensyn til tilbagebetalingen har jeg kun oplevet meget korte udsving, hvor der har været komplikationer med tilbagebetalingen fra låntagerne. I henhold til dette skal man dog være opmærksom på, at MyC4 de seneste år er reformeret således, at man, alt efter behov og rentesats, kan få stillet garanti for sit lån, hvorfor deciderede tab er usandsynlige.

Alt i alt er jeg slet ikke i tvivl om, at MyC4 er den bedste investeringsoption på nuværende tidspunkt. Der udbydes et hidtil uset og særdeles højt afkast, muligheden for tab er ikke-eksisterende, og man hjælper samtidig den tredje verden til at få det bedre.

Mine bedste anbefalinger herfra.

Meget dårlig forretning!

Låne satserne bliver holdt høje af mellem ledet i Afrika og MYC4 deres satser ligger på over 40 % i visse tilfælde. Du som investor bære hele valuta risikoen. Du skal som investor op på minimum 15-18 % for at kunne håbe på et positiv resultat, dette er uden at tage højde for lån der ikke bliver tilbagebetalt.
Ofte er betalingerne forsinket, i flere tilfælde er det ikke unormalt at den Afrikanske mellemmand holde din andel i over 1 måned.
Spørgsmål til de Afrikanske administratore/mellemmænd bliver ikke besvaret. Hvis du kommer med kritik til MYC4 får du at vide at du jo bare kan forsvinde da de alligevel ikke har brug for dine investeringer.
I hvisse tilfælde er kritiske kunders profile blevet opkøbt af MYC4 for at lukke munden på dem.
Alt i alt er det et meget useriøst foretagende hvor du som kunde kommer sidst.

Invester i progressive afrikanere

MYC4 er en platform hvor man i øjeblikket kan låne penge til progressive forretninger i 7 afrikanske lande.

Vedkommende som låner pengene i f.eks. Uganda skal betale en del for lånet, da både den lokale bank, MYC4 og dig og mig som investor skal kunne tjene på det. Dog kan man som investor på MYC4 være med til at bestemme hvor meget man selv vil tjene og dermed påvirke det endelige låns omkostninger.

Du kan således investere i nogle mennesker i Afrika, som virkelig har brug for dit lån!

Du kan tilmed være medvirkende til at progressive afrikanere kan udvide og udvikle deres virksomhed og skabe nye arbejdspladser!

P.S
Den lokale banks rentesatser og valutatab kritiseres ofte ved denne slags forretningsmodeller, som involverer 3 led med hver deres profitmargin, men er skruet godt sammen på MYC4.

Rentesatser:
At den lokale afrikanske banks rentesatser virker høje er umiddelbart svært at kritisere, da det at drive forretning i Afrika er meget anderledes end i Europa. Man kunne håbe på at de i fremtiden, som deres udlåns portefølje vokser, bliver i stand til at tilbyde lavere renter og gebyrer. Desuden foretager den lokale afrikanske bank den primære risikovurdering baseret på deres indgående kendskab til lokalmarkedet, som er meget forskelligt fra det europæiske. Det var der nogle opstartsproblemer med og som konsekvens er der efterfølgende blevet luget godt ud i disse "Providers" fra MYC4's side. Derfor betales alle lån nu tilbage med renter! (Se http://myc4.wordpress.com/2011/07/06/portfolio-performance-2nd-quarter-2011/).

Valutatab:
Der er et uundgåeligt valutatab associeret med denne form for investeringer, da dine penge nødvendigvis skal til og fra Afrika, hvilket måske kan ændres i fremtiden i takt med at MYC4 platformen vokser.
Dog er min nuværende erfaring at et lån til ca. 3% rente går i nul.

Dårlig forretning

Afkast til investorer er ofte negativt, da MYC4 laver underlige valutajusteringer: MYC4 konti er i Euro, og lån i Euro ydes til en provider med det specifikke formål at denne kan yde lån til en bestemt ansøger. Alligevel er der 2 gange valutajusteringer, når der afregnes med investor.
Også lånerne må betale dyrt: Providers beregner renter på lånet, som nærmer sig åger og lægger dertil de renter, de selv skal betale til investorerne.
Alt i alt er det de afrikanske providers, som tjener bedst her.

Investering i Afrika er hjælp til selvhjælp

Har siden 2008 investeret lidt småpenge gennem MyC4.

Slutningen af 2009 og begyndelsen af 2010 var meget problematiske.

Fra medio 2010 er det gået rigtig godt. Ingen fejlede lån.
Ser meget frem til løbende at geninvestere tilbagebetalingerne på mine udlån, og hen ad vejen putte lidt mere i porteføljen.
Det kan kun være en gevinst for alle, hvis Afrikanerne kan hjælpe sig selv gennem arbejde og uddannelse.

Jesper

Very pleasant

I have invested small amounts through MYC4, the returns are excellent and I especially like the fact that you can invest in small scale entrepreneur. I would like to see more interesting entrepreneurs on MYC4 because at the moment it's mostly shops etc. I want to invest in drip irrigation systems of farmers etc. Something with a better story:-)

Godt Initiativ!

Jeg syntes MyC4 er et supergodt initiativ. Jeg har nu været med i 2 år, og kun en af mine investeringer blev ikke tilbagebetalt.
I år ser det ud til at køre helt efter planen (mere eller mindre).
Skidt hvis noghet ikke lykkes, men så man da ihvertfald forsøgt at hjælpe.
5 stjerner fra mig. :o))

Dejligt at yde ansvarlig hjælp til selvhjælp på lokalt plan

I stedet for kun at give til nødhjælpsorganisationer er det rart endelig at kunne være selvbestemmende og fremme selvhjælp.
Jeg har givet pengene som julegaver til familien og derefter har vi sammen besluttet hvem vi ville hjælpe.
Indtil videre får vi løbende penge retur på vores konto og vi er dermed snart klar til at hjælpe en ny entreprenør på vej...

Voksende glæde over MyC4

I sensommeren 2008 begyndte jeg at investere i MyC4 og året gav faktisk overskud, så det var jo en god start for min deltagelse.

I 2009 og 2010 gik det helt galt grundet tab og svindel (det
er jo Afrika), så jeg mistede en stor del af min investering.

Siden da er der kommet meget bedre styr på sagerne. De få tab, som jeg har måttet konstatere i 1. halvår af 2011, er mere end opvejet ved salg af aktiver m.v.

Sammenfattende er det både interessant og spændende at være med. Der kan bestemt ikke udelukkes mulighed for tab, men det afspejles heldigvis også i den rente, som man kan opnå.

De fleste penge får lov til at blive reinvesteret automatisk, men jeg har også trukket lidt kapital ud et par gange. Det fungerer faktisk rigtig godt alt sammen.

Stolt af at være med i MyC4!

Jeg er stolt af at have investeret via MyC4.
Det er osse noget, som mine unger synes er med til at gøre verden lidt bedre.
Jeg tjekker hvordan det går med mine småinvesteringer cirka en gang om måneden. Det er hver gang som et lille besøg i dynamiske Afrika. noget dur, noget dur ikke.

help people and earn money at the same time! no brainer !!

I am an investor in myc4 for africa and i say it makes me feel good that i can see what my money is being used for, i mean i dont really care about the profit in it for me because that is just a bonus! I donate to redcross and many other foundations and to be honest i am like millions out there, i am not sure if that money is used in the right way and if they even get the money in the end. MYC4 shows where,who and when your money is being used and better still, YOU get to choose who gets it and they control it for you!! that is what we irish call " A WIN WIN SITUATION" I am grateful and i will continue to recommend MYC4 to all i know!
cheers for now

www.myc4.com Details