Statsbiblioteket reviews

Statsbiblioteket reviews

7.1

Fremragende.

Statsbiblioteket virker - hver gang. Som kandidatstuderende er det virkelig brugbart at kunne bestille bøger om før klokken 09.00 og hente dem selvsamme dag. Ligeledes er fjernlån hurtig og effektivt.
Personalet er engageret og hjælpsomme.

Ligeledes et fremragende sted at studere.

Det sejler...

Jeg har netop færdiggjort en længere universitetsuddannelse, og en af de store udfordringer i den forbindelse har været at være bruger på Statsbiblioteket. Jeg har af og til kontakte statsbiblioteket angående problemerne, men med meget ringe respons. Jeg vil derfor i det følgende redegøre for de mange problemer, som man møder i forbindelse med at være låner på statsbiblioteket:

Påligning af bøde for for sen aflevering af materiale, som ikke har været udlånt, men opstillet på Statsbibliotekets læsesal og derfor af gode grunde ikke har kunnet afleveres.
Statsbiblioteket påstår, at materiale, som man tidligere har lånt ikke kan skaffes. Når man konfronterer dem med det, kan de dog godt skaffe det alligevel af og til, når de tager sig sammen.
Flere gange er afleverede materialer ikke registreret som afleveret.
Opstilling af artikler under både efternavn og mellemnavn – de kan ikke finde ud af deres eget system!
Dårlig hjemmeside.
Kun en del af de bestillinger man har afgivet kan ses på hjemmesiden under ”Dine lån og bestillinger”.
Det elektroniske system, der styrer betalingen og aktiveringen af kopimaskiner og printere virker meget dårligt. Man har tilsyneladende valgt en touch-screen løsning for at være med på moden uden at tjekke, at den pågældende touch screen virker.
Når der bestilles en artikel, ekspederer de ofte hele bogen, og som specialeskrivende kan det være svært at huske, hvilke artikler man har bestilt, fordi de af en eller anden grund har haft relevans. De redegør ikke for, hvilken bestilling det er, de har valgt at ekspedere med en bog. Derfor ved man ikke, hvad man skal stille op med bogen.
Statsbiblioteket henviser til institutbiblioteker ved fjernlånsbestilling af visse tidsskrifter uden at tjekke om institutbiblioteket har den relevante årgang – dette har af og til ført til, at jeg har spildt en lille time ved at konsultere institutbibliotekerne.
Bestilling af opslagsværker opstilles på læsesal, hvilket er meget uhensigtsmæssigt for lige præcis opslagsværker, som man ikke kan sætte sig ned og læse. De skal haves ved hånden, så man kan slå op i dem, når man har brug for dem!
Stregkoder på fjernlånsmaterialer kan ikke læses af deres automater. Problemet har stået på al den tid jeg har læst på universitetet, i over 6 år. Jeg har gjort opmærksom på problemet, og de kender til det, men har altså ikke villet gøre noget for at løse det i 6 år.

Hvis man bestiller et materiale via fjernlån gennem statsbiblioteket, får man af og til en mail tilbage, hvor der står, at materialet findes i elektronisk form på statsbiblioteket, og at man selv skal udskrive den. Det er for så vidt også rimeligt nok, men der gives ingen besked om i hvilken af statsbibliotekets utallige databaser materialet findes. Og det er selvsagt ikke nemt at finde rundt i.
Jeg har prøvet at logge ind på min konto på Statsbiblioteket, hvor der står en masse materialer om arkæologi og klassisk musik under mine lån, som jeg ALDRIG har lånt.
Jeg har prøvet at logge ind, hvor der står at jeg har en bøde på flere hundrede kroner, hvilket jeg ikke har, og der står i øvrigt ikke, hvorfor bøden står der.
Det skal retfærdigvis siges, at disse fejl altid er blevet rettet, så jeg ikke er kommet til at hæfte for noget der ikke var korrekt.
Nogle gange bliver bestillinger på fjernlån ikke gennemført, selvom materialet haves til udlån på andre biblioteker. I stedet kommer der efter et halvt års tid en besked om, at materialet ikke har kunnet ekspederes inden for tidsfristen, og bestillingen derfor er annulleret. Samme materialer lader sig af og til ekspedere med få dages varsel. Jeg tolker det som om, at der tilfældigvis har været en medarbejder på sagen som ikke har kunnet finde ud af at ekspedere sagen eller ikke lige har gidet gøre sig besværet.

Is Statsbiblioteket your company?

Visit Statsbiblioteket